100-lecie Gucci. Historia włoskiego imperium mody

REKLAMA
100-lecie Gucci. Historia włoskiego imperium mody

Myśląc o wizjonerskich pionierach mody, nie sposób pominąć markę Gucci, która obchodzi w tym roku swoje stulecie. Zdrada, bankructwo, a nawet morderstwo - jednym słowem skandale, a to tylko część historii światowej sławy modowego giganta z Florencji.

 

 

Jak to się zaczęło?

 

Guccio Gucci, syn florenckiego kupca, pracował w prestiżowym londyńskim hotelu Savoy jako tragarz. Jak się później okazało, do stworzenia firmy zainspirowały go luksusowe walizki i kufry noszone przez gości hotelu. Stęskniony za rodzinną miejscowością, powrócił, by pracować dla marki produkującej walizki, a później, w 1921 roku otworzyć swój własny sklep z galanterią skórzaną. Na początku Gucci zajmował się głównie wytwarzaniem toreb podróżnych oraz siodeł i innych akcesoriów dla jeźdźców konnych, którzy kojarzyli mu się z arystokracją i luksusem - stąd charakterystyczny detal wędzidła i czerwono-zielony tkany pasek.

 

"Podwójne G" i szlagierowy monogram Gucci

 

Jeden z trzech synów Gucciego, Aldo, w 1933 roku zaprojektował kultowe logo z podwójnym G, które reprezentuje inicjały jego ojca. Mówi się także, że jest to symbol ogniw bransoletki, który dodatkowo podkreśla luksusowy charakter marki.

W połowie lat 30., w wyniku narzucenia sankcji Ligi Narodów przeciwko Włochom, pozyskiwanie skór, czyli głównego surowca używanego przez Guccio, było prawie niemożliwe. Przez embargo handlowe, Gucci został zmuszony do znalezienia alternatywnych materiałów, takich jak tkanina konopna, z której powstała brązowa siatka rombów z wplecionymi inicjałami założyciela. Ten słynny monogram stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych wzorów w historii mody.

 

Skórzana torebka ze słynnym wzorem Gucci, fot. 123RF/Picsel

 

Złote lata Gucci

 

Otwarcie w 1938 roku pierwszego butiku w Rzymie na ulicy Via Condotti, okazało się wielkim początkiem rozprzestrzeniania się marki na skalę światową w późniejszych latach. W 1953 roku, zaledwie 15 dni po otwarciu pierwszego butiku Gucci w Nowym Jorku, ojciec założyciel zmarł, ale mimo tego jego marka prężnie się rozwijała pod okiem syna, Aldo. Celebryci z Hollywood uwielbiali projekty Gucci, a słynną torbę z bambusową rączką nosiła Elizabeth Taylor, Ingrid Bergman czy Grace Kelly. Do rozsławienia marki przyczyniła się również małżonka ówczesnego prezydenta USA, Jackie Kennedy Onassis, która z dumą nosiła torebkę włoskiego projektu. "Jackie O bag" stała się kultowym modelem torebki na ramię w kształcie półksiężyca i wciąż powraca do mody w coraz to nowszych odsłonach. Gucci zaczęło się wyróżniać jako najważniejsza marka na rynku luksusowej mody. W latach 70. otwarto kolejne sklepy w Tokio i Hong Kongu, a także swój debiut miały perfumy Gucci No. 1. W 1981 roku firma zorganizowała pierwszy pokaz mody ready-to-wear w Sala Bianca w familijnej Florencji.

 

Torebka bamboo Gucci, fot. 123RF/Picsel

 

Kryzys i rodzinny spór o władzę

 

Wnuki Guccio pracowały w firmie na początku lat 80., ale stale kłócili się o to, kto będzie zarządzał rodzinnym biznesem, aż ostatecznie nonszalancki Maurizio niespodziewanie przejął kontrolę nad przedsiębiorstwem, wypychając swoich kuzynów i wujka Aldo, z którym toczył zawziętą batalię o sprawowanie władzy w firmie. Gdy Maurizio kierował rodzinnym biznesem, do akcji wkroczyła jego żona, Patrizia, która została głównym doradcą Gucciego. Kobieta chorobliwie pragnęła pieniędzy i sławy, co w przyszłości doprowadziło do niesłychanego skandalu. Maurizio niedługo później opuścił żonę i córki dla życia ze swoją nową partnerką, Paolą Franchi. Po lekkomyślnych wydatkach i nieumiejętnym zarządzaniu, które doprowadziły firmę na skraj bankructwa, w 1993 roku został zmuszony do sprzedania swoich udziałów.
Data 27 marca 1995 roku okazała się tragiczna dla Maurizio i wywołała wiele skrajnych emocji. Kiedy biznesmen wchodził do swojego biurowca przy Via Palestro 20 w Mediolanie, został trzykrotnie postrzelony w plecy i raz w głowę, co zakończyło się natychmiastową śmiercią. Jak się okazało po latach śledztwa, jego zabójstwo zleciła była żona. Przez rodzinne waśnie i problemy finansowe, reputacja marki w tamtym okresie była znacznie osłabiona, ponieważ klienci wątpili w wiarygodność i uczciwość włoskiego domu mody.

 

Odrodzenie Gucci

 

Rodzina Gucci powoli zostawała odsuwana od firmy, a dyrektorem kreatywnym domu mody została Amerykanka Dawn Mello, która przyczyniła się do unowocześniania produktów, w tym charakterystycznych dla firmy torebek z bambusowymi rączkami i mokasynów z wędzidłem. Jej pomysły jednak nie okazały się tak rewolucyjne, jak Teksańczyka Toma Forda, który objął stanowisko w 1994 roku i został okrzyknięty prawdziwym zbawcą Gucci. Projektant całkowicie odmienił wizerunek marki. Na wybiegach i w kampaniach królował seksapil, którego w tamtych czasach nie widywało się w modzie. Obcisłe sukienki z dekoltem i wysokie szpilki kontrastowały z minimalistycznym trendem lat 90. i odniosły ogromny sukces komercyjny. W jego kreacjach zostały sfotografowane na czerwonym dywanie gwiazdy, takie jak Madonna, Gwyneth Paltrow, Jennifer Lopez, Charlize Theron.

 

Tom Ford chciał skupić się na tworzeniu własnej marki, więc w 2004 roku zrezygnował z roli, jaką pełnił w Guccim. Na jego miejsce pojawiła się Alessandra Facchinetti, ale była związana z firmą tylko przez dwa sezony i stanowisko dyrektora kreatywnego objęła Frida Giannini, której projekty łagodziły prowokacyjny i zmysłowy styl Forda. Przez wiele sezonów pojawiały się różne kroje, wzory, motywy, a także nowe interpretacje kultowych torebek "Jackie" i "Bamboo". Medialny wizerunek marki zdecydowanie się uspokoił i emanował klasą oraz elegancją.

 

Salma Hayek w kreacji Gucci na gali LACMA Art + Film w 2013 roku, fot. 123 RF/Picsel

 

Dom mody Gucci dzisiaj

 

Obecnie Gucci należy do francuskiego holdingu Kering, a w fotelu dyrektora kreatywnego od 2015 roku zasiada Alessandro Michele, który tchnął w markę dziecięcą fantazję. Dziś Gucci kojarzy się z ekstrawagancją, barokowym przepychem, kwiatowymi wzorami i różnorodnością. Wyjątkowa wizja Michele przynosi ogromne zyski i spotyka się z uznaniem klientów, jednocześnie docierając także do młodszych odbiorców. Włoski projektant wziął pod uwagę przemiany społeczne XXI wieku i zmienił podejście marki do wpływu mody na kwestie społeczne, co uwidacznia się poprzez promowanie równości płci, odmienności, zrównoważonego rozwoju i zapewniania odpowiedniego środowiska pracy, a także poprzez rezygnację z użycia naturalnych futer.

 

sklep Gucci w międzynarodowym porcie lotniczym Fiumicino, fot. 123 RF/Picsel

 

Droga włoskiej marki na szczyt nie była łatwa. Na przestrzeni wieku miewała wiele wzlotów i upadków, ale to doprowadziło do dzisiejszego sukcesu, kiedy Gucci jest jedną z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych marek modowych na całym świecie, a produkty z podwójnym G to synonim prestiżu, wysokiej jakości i włoskiej dumy.

 

 

Julia Zdebska / Redakcja Maxmodels.pl

Zdjęcie główne: 123RF/Picsel

 

Czytaj też:

 

Tysiące obserwujących i lata doświadczenia. To nie był ich debiut >>>

 

Naga sesja w "Top Model". Ten odcinek wywołał emocje >>>

 

Ich uroda wzbudza kontrowersje! Dzięki temu zarabiają krocie >>>


Reklama

Komentarze (0)
Twój komentarz może być pierwszy
Więcej z: Newsy
Zdjęcia MaxModels
Edytuj Nedelajn 6.0 0 Nedelajn Modelka
Edytuj andziorrr 6.0 1 andziorrr Modelka
Edytuj Zuzanna_25 6.0 2 Zuzanna_25 Modelka
Edytuj fotograf78 6.0 0 fotograf78 Fotograf
Edytuj kamilaab 6.0 1 kamilaab Modelka
Edytuj kamilaab 6.0 3 kamilaab Modelka
Edytuj chato 6.0 0 chato Fotograf
Edytuj shiosai 6.0 1 shiosai Modelka
Edytuj shiosai 6.0 0 shiosai Modelka
Edytuj Waleria7 6.0 0 Waleria7 Fotograf
Zobacz więcej zdjęć