Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
1459 wyświetleń
OdpowiedzCytat: Konto usunięte
Cytat: Grochu7
Średni format jest zdecydowanie bardziej wymagający - większa matryca daje nam jeszcze mniejszą głębię ostrości przy danej przysłonie.
Jesteś pewien tego co piszesz? Sprawdziłeś to w dowolnym kalkulatorze głębi ostrości? Jeśli nie, sprawdź, ustalając np. odległość 5m, przysłonę 2.8, ogniskową 80mm (standard dla 6x6), i zmieniając typ aparatu, z średniego formatu na FF i cropa. Napisz jakie były efekty tego sprawdzenia.
kalkulator (najlepszy jaki znam) jest tutaj:
http://dofsimulator.net/pl/
Głębia ostrości nie zależy od wielkości matrycy.
Głębia ostrości to cecha obiektywu. Zależna jest ona od ogniskowej oraz wartości przesłony. Często ludzie mylnie kojarzą duża matryca=mała głębia ostrości. Bierze się to tylko z faktu, że żeby osiągnąć ten sam(zbliżony) kadr na pełnej klatce użyjemy ~ 50mm, na cropie ~ 35mm a na wielkim formacie 4x5 cala będzie to ~ 180mm. Im dłuższa ogniskowa tym płytsza głębia ostrości. Czemu średni format? - Z kilku powodów. Po pierwsze duża rozdzielczość pliku.Po drugie duża rozpiętość tonalna, która pozwala zarejestrować szczegóły w cieniach i nie doprowadzić do przepaleń w światłach Po trzecie niewielkie szumy na zdjęciu (przy niskim ISO) Po czwarte na dużą sesję nie wypada przyjść z małym sprzętem:)
Głębia ostrości jednak zależy od rozmiaru sensora (matrycy).
Ludzie mający pojęcie o tym co piszą, wiedzą że duża matryca=mała głębia ostrości. patrz post Grochu7.
Na zdjęciu zrobionym aparatem z mniejszym sensorem nawet z obiektywem odpowiadającym kącie widzenia, z tej samej odległości i z tą samą przysłoną głębia ostrości będzie większa.
trochę teorii tutaj:
http://www.fotopolis.pl/n/13563/z-notatnika-optyka-glebia-ostrosci/
" Wniosek jest prosty: głębia ostrości zależy od rozmiaru sensora. Na zdjęciu zrobionym aparatem z mniejszym sensorem nawet z obiektywem odpowiadającym kącie widzenia, z tej samej odległości i z tą samą przysłoną głębia ostrości będzie większa."
Nie użyli tego samego obiektywu na różnych matrycach ale okiektywy dające te same kąty widzenia a to duża różnica i wyciągnięte wnioski, że głębia ostrości zależy od matrycy jest nieprawdziwa i podtrzymuję to co napisałem wyżej.
Co do głębi ostrości to tomy już w sieci o tym opisano... ale kuźwa ludzie - to naprawdę jest proste, i nie głębia ostrości nie zależy od matrycy!
Zrób zdjęcie, wykadruj w centrum (CROPuj) - wow! właśnie zmniejszyłeś matrycę na mniejszą, zmieniła się głębia? Tak, to jest TAK proste...
Matryca ma minimalny wpływ na głębie, ale wynika to z krążka rozproszenia i w praktyce tego się nie zauważa.
A co do tematu MF, bo szybko zszedł na różne bzdury...
Edytoriale - MF bo rozdzielczość matryc
Plenery - bo rozpiętość tonalna, bo migawka ma czas otwarcia nawet do 1/800 lub 1/1600 - a to oznacza normalne synchro lamp na takie czasy.
Ogólnie - za jakość kolorów oraz trochę za plastykę czyli de facto głębię ostrości, ale za bardzo bym się tym nie zachwycał. Portretowe MF mają najczęściej F2.8 lub F3.5 i o 1.2 mogą pomarzyć. Owszem przy 150 czy 180mm to jest mniejsza głębia niż 85/1.2 ale różnica jest niewielka. Poza tym 85/1.2 ma tak małą głębię, że naprawdę trzeba umieć to używać aby było użyteczne i ciężko mówić o lepszej plastyce.
A czemu poza sesjami biorą 1Dx lub D4s? Bo spróbuj zrobić z jednym AFem, wolnym i aparatem z 1FPS jakiekolwiek repo ;) Taka jakość do sportów/repo nie jest potrzebna. Repo potrzebuje FPS, AF i poręczność. Jakość obrazka jest trochę dalej.