Pokaż odpowiedzi: Chronologicznie | Od najwyższej oceny
1459 wyświetleń
OdpowiedzWitam, nie znam się za bardzo na fotografi ale interesuje mnie fakt aparatów średnioformatowych. Czy może mi ktoś wytłumaczyć sens używania ich na każdej sesji do magazynów ? Zauważyłem, że często fotografowie, którzy robią zdjęcia średnioformatowymi na sejsach w innych sytuacjach uzywają zwykłych lustrzanek.
Z góry dziękuje za odpowiedź
rece opadaja czytajac takie posty :D
Cytat: peter
rece opadaja czytajac takie posty :D
Dlaczego? Pytający nie jest fotografem, nie pisze, że chce kupić średni format, tylko grzecznie (co nie jest tu częste) pyta o różnice. Jako doświadczona osoba na pewno możesz podać w kilku słowach powody, jak już wróci Ci czucie w rękach ;)
Cytat: peter
rece opadaja czytajac takie posty :D
A może teraz mi wytłumaczysz swój punkt widzenia?
Dobra - odpowiem. Aparat z matrycą DX czy FX to kompromis między jakością zdjęcia i ergonomią (głównie wielkością), przez co są to najpopularniejsze aparaty cyfrowe używane przez ambitniejszych amatorów i profesjonalistów.
Średni format jest zdecydowanie bardziej wymagający - większa matryca daje nam jeszcze mniejszą głębię ostrości przy danej przysłonie. Zmusza to do pracy w silnym świetle - najczęściej sztucznym, które najprościej kontrolować w studio. Oczywiście są również fotografowie np. architektury, którzy korzystają z średniego/dużego formatu, ale są to zastosowania niszowe.
Jeśli nie jesteś pewien czego potrzebujesz - moim zdaniem najlepszym wyborem będzie któraś z lustrzanek DX. Średni format pozwala na niesamowite efekty, ale również więcej wymaga.
Cytat: Grochu7
Średni format jest zdecydowanie bardziej wymagający - większa matryca daje nam jeszcze mniejszą głębię ostrości przy danej przysłonie.
Jesteś pewien tego co piszesz? Sprawdziłeś to w dowolnym kalkulatorze głębi ostrości? Jeśli nie, sprawdź, ustalając np. odległość 5m, przysłonę 2.8, ogniskową 80mm (standard dla 6x6), i zmieniając typ aparatu, z średniego formatu na FF i cropa. Napisz jakie były efekty tego sprawdzenia.
średni format, pieniądze, głębia ostrości - najlepsi fotografowie od razu się ożywili
Cytat: Konto usunięte
Cytat: Grochu7
Średni format jest zdecydowanie bardziej wymagający - większa matryca daje nam jeszcze mniejszą głębię ostrości przy danej przysłonie.
Jesteś pewien tego co piszesz? Sprawdziłeś to w dowolnym kalkulatorze głębi ostrości? Jeśli nie, sprawdź, ustalając np. odległość 5m, przysłonę 2.8, ogniskową 80mm (standard dla 6x6), i zmieniając typ aparatu, z średniego formatu na FF i cropa. Napisz jakie były efekty tego sprawdzenia.
Tak - jestem pewien tego co piszę, choć rozumiem o co Tobie chodzi. Jeśli założymy ten sam obiektyw o ogniskowej x kolejno do MF, FF, DX - będzie miał coraz mniejszą głębię ostrości dla danej przysłony. Zarazem będzie miał coraz węższe pole widzenia.
Gdy będziemy podpinać do MF, FF, DX kolejne obiektywy o tym samym polu widzenia to dla dowolnej przysłony głębia ostrości będzie większa dla mniejszych matryc.
Cytat: Konto usunięte
Cytat: Grochu7
Średni format jest zdecydowanie bardziej wymagający - większa matryca daje nam jeszcze mniejszą głębię ostrości przy danej przysłonie.
Jesteś pewien tego co piszesz? Sprawdziłeś to w dowolnym kalkulatorze głębi ostrości? Jeśli nie, sprawdź, ustalając np. odległość 5m, przysłonę 2.8, ogniskową 80mm (standard dla 6x6), i zmieniając typ aparatu, z średniego formatu na FF i cropa. Napisz jakie były efekty tego sprawdzenia.
Te dyskusje są zawsze prowadzone mało precyzyjnie, ponieważ z reguły dyskutanci argumentują używając różnych i nieporównywalnych ze sobą scenariuszy.
Ale co do zasady, to on ma rację:
Jeżeli mamy dwa aparaty - o mniejszej i większej klatce i do każdego podepniemy obiektyw o odpowiadającej sobie ogniskowej (tak aby z tej samej odległości do obiekty dostać ten sam kąt widzenia) i oba obiektywy ustawimy na tę samą przysłonę to zdjęcie z aparatu z większą klatką będzie miało płytszą głębię ostrości.
http://www.fotopolis.pl/n/13563/z-notatnika-optyka-glebia-ostrosci/
Cytat: Grochu7
Średni format jest zdecydowanie bardziej wymagający - większa matryca...
Śmiem twierdzić, że znakomita większość używanych dziś na świecie aparatów średnioformatowych nie ma żadnych matryc tylko film.
Cytat: Grochu7
Zmusza to do pracy w silnym świetle - najczęściej sztucznym, które najprościej kontrolować w studio. A to ciekawe... się oto dowiedzieliśmy, że średnim formatem nie można fotografować w słabym świetle naturalnym...